Karbantartás kisokos

Az alábbi karbantartás kisokos azért született meg, hogy az autós világban kevésbé jártas emberek is ízelítőt kapjanak azokból a kötelező javítási munkálatokból melyek várhatóan elő fognak fordulni ha használt autót vesznek. Nem győzöm hangsúlyozni ügyfeleimnek, hogy mennyire fontos a megelőző\időszakos karbantartás, ezzel ugyanis hosszú évekkel és bizonyos esetekben sok százezer kilóméterrel meg tudjuk növelni autónk életét.

Sajnos a gyártók és a felhasználók érdekei ellentétesek. Nekünk az a fontos, hogy évekig, sőt évtizedekig ne legyen nagyobb problémánk az autónkkal. A gyártóknak pedig, hogy 3-5 évente vegyünk újat járművet. Mindenféle ellenérzés nélkül mondhatom, hogy a gyártói előírások nem feltétlenül szolgálják azt, hogy egy autó elérje a 20 éves kort, sőt. Ezért minden kötelező szervizt érdemes előre hozni (10.000 km-ként olajcsere, motor revízió 100.000 km-nél és onnantól 50.000-ként, de ezek használattól is függenek, plusz az autó típusától). Ha megfogadnak egy tanácsot és szeretik az autóikat, vigyék olyan szerelőhöz aki az adott márkára, vagy típusra szakosodik. Készítettem egy táblázatot saját tapasztalatokból és különböző szervizek leírásait figyelembe véve, hogy egy adott alkatrész, mennyit bír átlagosan. Ebből jól látszik, hogy milyen valós futásteljesítménynél milyen karbantartások várhatóak (ez típusonként, üzemanyag forrásonként eltérő lehet).

Későbbiekben készítek majd videókat meg blog bejegyzéseket is különböző hibákról, munkákról. Várható hibák táblázata, javítási árakat direkt nem írtam, mert nagyban eltér a különböző márkáknál, sőt valaki megelégszik egy bontott vagy utángyártott alkatrésszel másnak meg csak a gyári alkatrész mehet az autójában.

Tájékoztató jellegű csere intervallumok (átlagosan), személyautókra vonatkoztatva, rendeltetésszerű használatot feltételezve, főleg a gyakoribb forgó, kopó vagy öregedő alkatrészeket kiemelve.

Fékbetétek~40-80e kmfügg: súly, sebesség, vezetési stílustól
elektromos autónál~120-200e kmfékezésnél az elektromotor generátor üzemmódba kapcsol és az végzi a lassítást, ha nagyot fékezünk a rendes fék működik
Féktárcsa~25-120e kmátlagban 60-80e km (elsők mindig gyorsabban)
elektromos autónál~150-250e km
Gumihasználat függő, max 10 év átlagban 30-60e km
Olajcsere+szűrők~10ekm vagy 2 év
Klímahűtő~8-12 évezek vannak rögtön a lökhárítók után, elég sokszor megsérülnek
Lambdaszonda~150e km
EGR~50-160e kmgyakran segít a tisztítás, ha időben észreveszik
Turbó~100-500e kmmint sok minden más karbantartással ez is sokat bír
Lengéscsillapítóútviszony függő de kb. 15 év
Lengőkar, gömbfej, stabpálcaútviszony és kor függő, 5-8 év
Kerékagycsapágykor, útviszony függő(jobb oldali hamarabb szokott tönkremenni a sok rosszul elhelyezett csatorna fedél miatt), ~150e km
Ablaktörlő gumi2-3év
Vezérlés
szíj60-150e kmtípustól függ, tobább nem érdemes húzni
lánc~60-300e kmhideg indításnál érdemes meghallgatni, hogy csörög e pár másodpercig amíg a feszítő rá segít
Vízpumpa~100-200e kmcsöpögésnél, lötyögésnél azonnal csere
Vízhűtő~8-15 év
Izzók~3-5 évjobb márkák tovább bírják
Katalizátor~120-200e kmsok városi használatnál hamarabb
Indító akksi~2-5 év
Elektromos autóknál nagy akksi~8-15 évinkább kor és odafigyelés függő(vagy van e hűtése fűtése, milyen a felügyeleti rendszere BMS), mint a km
Váltó olaj~60e km
Elektronika~10+ évhozzá nem értéssel azonnal tönkre lehet tenni
Kipufogó~8-15 év
Fékolaj~2-3 év
Kabrió tető15-20 évévenkénti impregnálással, megfelelő hőmérsékleten tartással és minuszokban csak melegítés után használni, mechanika kenése
Rozsda megelőzés5 évente alvázvédőzés, kerékjárati ívek és környékének védelme a köfelverődéstől(sárfogókkal), garázsban parkolás
Kuplung~50-300e kmvárosi, emelkedős használat az ellensége
Féltengely~100-300e km
Motor~200-800e kmami kopik elsősorban: gyűrűk(olaj evés), szelepek(csattogás), csapágyak(kenés hiányában, be is állhat a motor)
Váltó~300-600e kmfogaskerék(kidobálja a sebességet), csapágy(búg)
Automata váltó~100-400e kmolajcserék hiánya sokat ront a helyzeten
Gyertya~60-100e km
Trafó~100-200e km
Dieseleknél
részecskeszűrő~150-300e kmvárosi használat drasztikusan csökkenti
nagynyomású pumpa~200-400e kmrossz minőségú üzemanyagot nem szereti
porlasztók~150-300e kmszintén az üzemanyagra érzékenyek, érdemes gyakran cserélni a gázolaj szűrőt
kettőstömegű lendkerék~50-300e km

Hitelügyintézés

Több hitelintézettel állunk kapcsolatban, hogy ki tudjuk választani, az Önnek megfelelő ajánlatot. Lízing és hitel konstrukciók közül is van lehetősége választani.

Amit érdemes magával hoznia:

Magánszemély esetén:

  • – Az autó forgalmi engedélye + törzskönyve (amennyiben nem tőlünk vásárolt autót hitelezne)
  • – SZEMÉLYI IGAZOLVÁNY
  • – LAKCÍMKÁRTYA
  • – JOGOSÍTVÁNY (a vásárolni kívánt gépjármű kategóriájának megfelelő)
  • – ADÓKÁRTYA
  • – KÉT UTOLSÓ HAVI BANKSZÁMLAKIVONAT, amire a bér utalással érkezik vagy MUNKÁLTATÓI IGAZOLÁS

Társas vállalkozás esetén:

  • – ALÁÍRÁSI CIMPÉLDÁNY
  • – FRISS CÉGKIVONAT
  • – EGYSZERŰSITETT ÉVES BESZÁMOLÓ (legutóbbi teljes évről, minden oldal cégszerűen aláírva)
  • – FŐKÖNYVI KIVONAT AZ AKTUÁLIS ÉVRŐL

Nyugdíjas esetén:

  • – A személyes okmányok mellett, nyugdíjas igazolvány és nyugdíj szelvény vagy utolsó kéthavi bankszámla kivonat az utalt nyugdíjról.

Egyéni vállalkozó esetén:

  • – A személyes okmányok mellett
  • – nyilvántartásba vételi okmány mind a két oldala
  • – NAV jövedelemigazolás

Őstermelő esetén:

  • – személyes okmányok mellett
  • – őstermelő igazolvány mind a két oldala
  • – őstermelői betétlap (mint jövedelemigazolás)

Biztosítás

Alkuszon keresztül, szinte valamennyi piaci résztvevő ajánlatát tudjuk Önnek prezentálni. Bízza ránk a papírmunkát!

Garancia

Kettő nagyobb szolgáltatóval vagyunk kapcsolatban, hogy Ön még nagyobb kényelemben érezhesse magát.

Átírás/Ügyintézés

Egy-két munkanapos határidőn belül tudjuk levenni az Ön válláról ezt a terhet, kötelező eredetiség vizsgálatot, biztosítás kötést és okmányirodai ügyintézést is vállalunk, akár külön-külön is.